Til Nådens Menu   Til Bibel Studie Menu

Nåden i Rommerbrevet 3


Paulus gik i dybden omkring Loven i sammenligning med Gud’s nåde. Han begyndte først at undervise Romerne at både hedningerne og jøderne var strafskyldig overfor Gud, for alle havde syndet og forfejlet målet for Han's herlighed. Så begyndte Paulus at gå videre ved at præsentere de goder ved at have et personligt fællesskab/forhold med Jesus Kristus og leve i overensstemmelserne i den nye pagt. En af de goder vi nyder godt af i dag er at have og være under Helligåndens lederskab i stedet for være under love og regler. Under den nye pagt er vi løst fra at skulle opfylde Loven [Moses lov]. Vi er også blevet udfriet fra Gud's vrede og den ultimative straf for synd.



  1. Hedningerne i Rom troede at de vandrede ret ved at holde loven. Imidlertid, kunne de ikke overholde den. Instinktiv kendte de Gud, og de kendte loven, og alligevel fortsatte de i afskyelige synder(Rom. 1:18-32).
    1. Mange mennesker fokuserer på syndens størrelse når de læser de første kapitler i romerbrevet. Men, med disse kapitler, omtaler Paulus vores manglende evne til at holde Loven.
      1. Det er Gud's godhed der gør at en person forvandles, ikke love og regler (Rom. 2:4).
      2. Vi er nu kommet under en ny pagt; vi er løst fra at være nød til at holde lovens krav (Rom. 2:5-29).
      3. At være fordømmende og formynderisk får ikke nogen til at forandre sig. Den Hellige Ånd åbenbarer for os hvad vi gør forkert og hvordan vi kan blive forvandlet.
    2. Paulus talte også til jøderne om; at de troede de var mere begunstiget end hedningerne. Det jødiske folk troede fejlagtig at de overholdte loven.
    3. Selv om man i dagnes samfund giver jøden mere respekt blot fordi de er jøder. Dog, hele verden står strafskyldig foran Gud, alle har syndet.(Rom. 3:1-8).
      1. Både hedningerne og jøderne kom til kort i at holde Gud's lov. Paulus stillede det spørgsmål,“Hvilken fordel havde jøderne da? Eller hvilken vinding er der ved omskærelsen?” (Rom. 3:1-19).
  1. “Nemlig, at Gud's retfærdighed, som kommer af tro ved en personlig tro og overbevist tillid til Jesus Kristus (Messias, Frelseren). [Og det betyder] for alle som tror. For der er ikke nogen forskel, siden alle har syndet og er kommet til kort og mangler ære og herlighed, den som Gud skænker” (Rom. 3:22-23, ).
    1. Når vi tror på Jesus, bliver vi retfærdiggjort ved tro, uden lovgerninger (Rom. 3:25-31).
      1. Så, når først vi engang har accepteret Jesus ved tro, holder vi hele loven.
      2. Når først vi engang har modtaget Gud's kærlighhed, ønsker vi ikke at gøre de ting som er forbudt i de ti bud.
      3. Hellig Ånden vi lede os nu; Han vil hjælpe os med at gøre hvad vi ikke kunne gøre, før vi accepterede og kom til tro på Jesus.
      4. Når først vi har modtage en åbenbaring af Gud's natur og begynder at kende Ham på et mere intimt niveau, vil Han være i stand til at lede os som aldrig før.
Skrift Henvisninger:
  • Rom. 1:18-32
  • Rom. 2:1-29
  • Rom.3:1-31
    til Nåden i Rom. 4

    OP